School is out! 
Schoolboeken bijhouden of wegdoen? 




Nog enkele dagen en het school is uit, de vakantie kan beginnen. 😊

Het is de laatste week van het schooljaar, kinderen komen thuis met heel wat schoolboeken, schriften en tekeningen. Meestal belandt dit op het zolder of ergens in de kast en wordt er niet naar omgekeken en dit elk jaar opnieuw. Dit geeft als resultaat dat we heel wat kasten vullen met schoolboeken maar waarom? Om later mee te geven me de kinderen die dit meestal weggooien? Dit is toch heel herkenbaar, niet? 😥

Moeten we dit allemaal bewaren?
Vele onder ons denken dat we de schoolboeken, schriften, tekeningen,…. allemaal moeten bijhouden.

Maar dan heb ik goed nieuws. 

Je hoeft de schoolboeken, schriften, agenda’s, knutselwerkjes uit het basis- en secundair onderwijs niet bij te houden.
Het is aan jou om samen met de kinderen te beslissen of jullie dit bijhouden, tenzij je zoon of dochter wordt gevraagd vanuit de school om de schoolboeken,... een schooljaar bij te houden voor de onderwijsinspectie.
(In het secundair onderwijs duiden ze meestal per studierichting 3 leerlingen aan die dit verplicht moeten bijhouden tot het einde van het volgend schooljaar voor de onderwijsinspectie).

Wat met de knutselwerkjes?
Ja, die vraag krijg ik vaak als professional organizer/opruimcoach.
  • Bekijk de tekeningen en knutselwerkjes samen met je kinderen. Het is leuk, je hebt een moment samen met hen. Kinderen vertellen wat ze gedaan hebben en kunnen hun meesterwerken laten zien. Ze zijn zo trots op wat ze gemaakt hebben.
  • Al gehoord van 'The wall of fame"? Zoek een plaats waar je enkele tekeningen kunt hangen. "The wall of fame." Deze tekeningen kan je dan vervangen als ze nieuwe tekeningen van het school meenemen of die ze thuis maken. 




Er is dus geen verplichting om knutselwerkjes bij te houden maar als je ze wegdoet, houd rekening met de reactie van je kinderen. Ze hebben tenslotte veel plezier gehad bij het maken van hun kunstwerk en zijn er trots op. Om ze dan weg te doen, dat kan best pijnlijk zijn.

Wat kan je doen indien jij het moeilijk vindt om beslissingen te nemen over de tekeningen en kunstwerkjes? 
  • Maak een selectie op het einde van het schooljaar zodat je van elk schooljaar enkele tekeningen hebt. Je houdt heel wat ruimte over.
  • Baken 1 ruimte af  vb. een kast. Indien de kast vol is, is ze vol en kan je de oudste tekeningen, knutselwerkjes.... wegdoen en maak je plaats voor de recentste schoolspullen. Nee, we gaan geen andere kasten vullen met schoolspullen.
  • Hou je dit graag allemaal bij? Ook geen probleem. Voorzie voor elk kind een doos met het schooljaar erop. Verzamel alle werkjes en tekeningen in deze doos. Heb je na enige tijd toch het gevoel dat jullie er klaar mee zijn, dan kan jij ze wegdoen.
  • Een andere manier, ga digitaal aan de slag. Ben je goed thuis in de digitale wereld?  Maak een mailadres aan voor je kinderen. Trek van een aantal werkjes foto's en stuur ze door naar hun mailadres. Maak een mapje aan voor "tekeningen" en bewaar er de foto's. Geef het 'mailadres' cadeau als ze het huis uitgaan. Zo kunnen ze later hun leuke tekeningen en knutselwerken van elk schooljaar bekijken. 


Enkele leerkrachten aan het woord.

1) Ik raad aan dat je als ouder de werkjes bekijkt en een tijdje bewaart.
- Ik besef dat het niet realistisch is om alles bij te houden.
- Maak afspraken met je kind over de hoeveelheid tekeningen men bewaart.
- Maak een "dit wil ik bewaren" doos voor de werkjes die men heel mooi vind. Later kan het kind zelf bepalen wat men ermee doet
leerkacht lager onderwijs

2) Voor kinderen zijn deze werkjes heel belangrijk. Gooi ze niet meteen weg maar bekijk ze samen. Dit is goed voor de relatie, hun taal want ze vertellen wat ze gedaan hebben en ze krijgen waardering van hun kunstwerkjes! Kinderen die gesloten zijn en niet zoveel vertellen, kan je op deze manier meer laten vertellen. Hang deze tekeningen op en wissel af. 
Ik besef ook wel dat je niet alles kan bijhouden. Maar beslis samen met je kinderen welke tekeningen (bv.10 per schooljaar) je bijhoudt. Geef de tekeningen mee als ze het huis uitgaan. Mooie herinneringen en ze beslissen zelf wat ze er dan meedoen.
kleuterjuf

3) Gooi tekeningen niet direct weg. Dit kan een traumatisch gevolg hebben. Kinderen steken veel werk in hun knutselwerkjes en tekeningen. Ze zijn er fier op en willen dit laten zien. Bespreek hoeveel tekeningen dat  ze mogen uitkiezen en geef ze een plaats in het huis of op hun kamer en wissel af en toe met een nieuwe tekening of een knutselwerk. Bespreek na enige tijd met hen welke dat je gaat bijhouden. De andere kan je dan in overleg wegdoen. 
leerkracht buitengewoon onderwijs 


Ik wens jullie alvast veel succes met het bijhouden of wegdoen van het schoolboeken, schriften, tekeningen, knutselwerkjes..... .

Wil jij een bepaalde ruimte aanpakken, maar weet je niet hoe of waar te beginnen.
Heb je een duwtje in de rug nodig? hetOverzicht helpt je hier graag mee verder.
Mail me via info@hetoverzicht.be of  bel me 0473 96 11 58.


 Fijne vakantie! 
 Overzichtelijke groetjes
 Ellen                


Reacties

Populaire posts van deze blog

Den draad