Ontspullen

Wat de bezorgdheid is voor 60-plussers, is een waarschuwing voor de jongere generatie.  

Onlangs op een workshop ‘ontspullen’ merkte ik dat er bij de generatie 60+ toch enige bezorgdheid is over al de spullen die ze in de loop der jaren hebben verzameld zoals:
Wat doen we nog met al die spullen?
  • Al die schoolboeken van de kinderen die uit het huis zijn.
  • Spullen van de kinderen.
  • Mijn kelder, zolder staat vol spullen van mij en mijn man.
  • Wat met al die spullen als we kleiner gaan wonen? 
  • Ik wil een aparte ruimte voor mijn hobby.
  • ….
Maar de GROOTSTE bekommernis: wat als we er niet meer zijn? We kunnen onze kinderen er toch niet mee opzadelen?
Dan is er maar één oplossing en inderdaad dat is gaan ontspullen.
Opgepast, we gaan niet alles wegdoen, nee maar wel bewust omgaan met onze spullen. 

Wat is ontspullen? 

Ontspullen = grondig opruimen en ons omringen met de spullen:
  • die we nodig hebben, 
  • die we gebruiken,
  • en waar we blij van worden.
Het gaat om een manier van organiseren die je alledaagse leven makkelijk maakt.
De spullen die jarenlang de kasten vullen en ongeduldig liggen te wachten om eens uit de kast gehaald te worden die kunnen we zeker een tweede leven geven. Dan denk ik aan de kringwinkel, een goed doel, moeders voor moeders,…. . Dat maakt het voor jou al makkelijker om beslissingen over je spullen te kunnen nemen. Want weet dat je bij ontspullen heel veel beslissingen neemt over je spullen. Bijhouden of wegdoen? Wat als we ze wegdoen, naar waar gaan ze dan? Wat als we onze spullen bijhouden, waar ga ik ze een vaste plaats geven?
We kunnen ze ook op een andere manier gebruiken. Neem bijvoorbeeld die soepterrine die jarenlang veel plaats in beslag neemt in de kast. Ze hoopt om nog eens uit de kast gehaald te worden om in de picture te staan. Mmmmm lekkere tomatenroomsoep met balletjes.
Je kan ze ook voor iets anders gebruiken. Nu het herfst is, kan je er noten inleggen of in de lente je fruit. Creatief zijn, hoort er ook bij. 



Voilà een voorbeeld van de soepterrine.
Ik word er blij van, het is lekker en gezond, de mooie soepterrine wordt gebruikt en staat in de picture en er is terug plaats in de kast.

Iets om over na te denken

Spullen die we bijhouden om OOIT eens te gebruiken, gebruiken we hoogst waarschijnlijk NOOIT meer.
Spullen die we niet zien (zolder, kelder, dozen zonder label) worden vergeten en gebruiken we niet. 
Herken je dit?  ‘oh ligt dit hier in deze doos. Ik wist niet dat ik dat nog had.’  
Waarom zouden we onze kasten vol proppen met spullen die we niet meer gaan gebruiken?
Dat is toch zonde van de tijd want hoelang of hoe vaak zijn we op zoek naar spullen die geen vaste plaats hebben? Hoeveel geld geven we uit aan kasten die we bijkopen om onze spullen (die we zelden of nooit gebruiken) weg te bergen. 
Is dit voor jou herkenbaar?
Maak er werk van om je te omringen met spullen die je gebruikt, nodig hebt en waar je blij van wordt!
Er ontstaat ruimte, je weet je spullen terug te vinden, je verliest geen tijd met het zoeken en het verplaatsen van spullen. Het is een investering waar je alleen maar voordelen uithaalt. 


Opruimen voor je doodgaat


Döstädning is het Zweedse gebruik om je materiële bezittingen te ordenen tegen het einde van je leven. Het is een manier om je nabestaanden nergens mee op te zadelen, maar ook een ritueel dat je helpt om te reflecteren op je leven – of dat nou binnenkort op zijn einde loopt of nog bij lange na niet. Wat laat je achter aan materiële bezittingen als je er zelf niet meer bent? Wat zegt dat over jou? En zou je daar dan maar niet beter zelf de regie in nemen? Door de erfstukken te scheiden van de rommel, orden je ook de waardevolle herinneringen. 
Opruimen voor je doodgaat is een praktische gids die je helpt inventariseren wat écht belangrijk is, om zo comfortabel en stressvrij mogelijk met je bezittingen om te gaan. Margareta Magnusson bespreekt het proces van herinneren, ouder worden en de dood op verrassend vrolijke wijze, en laat zien dat döstädning een ontroerende en waardevolle methode is die jou of iemand die je liefhebt kan helpen om al het geluk te vieren dat een mens in een leven verzamelt.

Stel jezelf de vraag

Vele onder ons zijn nog wel eventjes aan het werken Als we dan eindelijk op pensioen gaan, willen we hier niet mee bezig zijn. Dit kan je voorkomen door bewust met spullen om te gaan.
Stel jezelf de vraag bij jullie spullen en ook voordat je iets nieuw wil kopen:
Heb ik het nodig?
Ga ik het meermaals gebruiken?
Heb ik er plaats voor?
Waar ga ik het opbergen/zetten?

Vind je het moeilijk om er (alleen) aan te beginnen of zijn er andere obstakels die je wil oplossen, contacteer me via info@hetoverzicht.be
Wil jij meer weten over ontspullen? Organiseer dan een gezellige workshop bij jou thuis.
Overzichtelijke groeten

Ellen

Reacties

Populaire posts van deze blog